Díky poště Partner přispíváme k lepší kvalitě života i v malých obcích,

říká Lenka Kristová, ředitelka sekce rozvoj a monitoring pobočkové sítě.

 

Jaké jsou ohlasy veřejnosti na poštu Partner? Tam, kde Pošta partnerskou provozovnu zavedla.

Jednoznačně pozitivní. Lidem vyhovuje především provozní doba, která kopíruje třeba otevírací dobu obchodu či kavárny, které Partnera provozují. A také to, že na malých obcích nejsou ani ve špičce fronty jako ve městech, že si tu vše vyřídí v pohodě, bez čekání a ještě si třeba nakoupí. To lidé často berou jako výhodu. Navíc si uvědomují, že díky Partnerovi mají zachované poštovní služby přímo v obci.

Aktuálně máme po celé republice necelých 300 pošt Partner. Z toho 149 vzniklo v loňském roce. Ten nárůst je oproti minulým letům poměrně razantní, vždyť první pošta Partner vznikla už v roce 2009. Čím si to vysvětlujete?

Loňský rok znamenal pro projekt celou řadu změn. Tou nejpodstatnější, která zřejmě přispěla i ke zvýšení počtu partnerských pošt, byla změna finanční motivace. Jinými slovy, zvýšili jsme příspěvek za provozování Partnera o 20 %, v průměru přibližně o dva tisíce korun. Navíc jsme zrevidovali a snížili některé sankce a celou smlouvu jsme výrazně zjednodušili. Umožnili jsme Partnerům nabízet a provozovat další doplňkové služby jako třeba prodej denního tisku, losů nebo dálničních známek. Ohromný kus práce odvedli i kolegové v regionech, kteří projekt starostům a potenciálním zájemcům o Partnera představují. A určitě pomohla i podpora ze strany ministerstva vnitra a ministerstva zemědělství. To všechno mohlo mít na výsledný počet Partnerů vliv.

Řadě provozovatelů vadí, že nemohou Partnera ani na den zavřít, porušili by smluvní podmínky. Přitom na malé vesnici sehnat kvalifikovaný zástup může být obtížné. Nejde s tím nic udělat?

Jednáme s regulátorem, Českým komunikačním úřadem, který podmínky definuje. Letos by se měl vybírat nový poskytovatel univerzální služby, jinými slovy je zde i určitý prostor pro vyjednávání nových podmínek, pro případnou změnu vyhlášky. Ta mimo jiné určuje i parametry pro dostupnost poštovních služeb. Takže my jako Pošta máme od úřadu rozdané nějaké karty, a s těmi musíme hrát. I proto při otevírání pošty Partner vždy zaškolujeme minimálně dvě osoby, aby byl zajištěn odborný zástup. To je naše podmínka ukotvená ve smlouvě. Samozřejmě jsou situace, třeba v případě vyšší nemocnosti, kdy zajistit zástup je opravdu obtížné. Ale hledáme řešení a snažíme se pomáhat partnerským provozovnám.

Můžete být konkrétnější? Napadá mě, že bychom na Poště mohli vytvořit něco jako „pohotovostní komando“, které bude podle potřeby vyjíždět tam, kde ho bude třeba…

Takhle jednoduché to bohužel není. My takovýmto způsobem nemůžeme vstupovat do podnikání soukromých osob nebo do správy obecního úřadu. Nicméně aktivně hledáme způsoby, jak Partnerům v tomto směru pomoci. Umím si

představit situaci, že provozovatel pošty Partner zaměstná třeba na dohodu o provedení práce bývalého pošťáka,

který mu v případě potřeby vypomůže. A do budoucna bychom rádi vytvořili v každém regionu síť bývalých či stávajících pošťáků, třeba důchodců nebo maminek na mateřské, kteří by byli schopní v případě potřeby obsluhu na Partnerovi zastoupit.

Pojďme zpět ke změnám loňského roku. Došlo ke zjednodušení portfolia. V čem?

Měli jsme tu Výdejní místo I a II a pak Partnera I a II. Téměř nikdo se v těch rozdílech nevyznal. Tak jsme to zjednodušili. Teď máme jednoho Partnera, který poskytuje stejný rozsah poštovních služeb. Lišit se může v doplňkových službách, které si sám vybírá. To je ten zmiňovaný prodej losů, dálničních známek či dobíjení mobilů. A lišit se může ještě v míře závislosti na řídící poště, tedy v technologiích, se kterými pracuje. Buď funguje jako vymístěná přepážka s tím, že většinu organizačních věcí za ně dělá řídící pošta, nebo jako samostatná pošta Partner. Taková naše „jednokoňka“, která si veškerý svůj provoz zajišťuje sama. Ti samostatní Partneři od nás mají samozřejmě vyšší finanční příspěvek.

Máte nějaký recept na to, jak motivovat lidi, aby si Partnera otevřeli? Ať už na obecním úřadě, nebo třeba v obchodě?

Je to o individuálním přístupu, o komunikaci a o vysvětlování. O ukazování konkrétních příkladů z praxe, kde a jak Partner funguje. Jinak se také motivuje obec, které jde většinou o zachování poštovních služeb v dané lokalitě, jinak místní podnikatel, kterému provozování poštovní franšízy může přispět nemalou, a především stabilní a pravidelnou částkou ve formě měsíčního paušálu do jeho rozpočtu. Paušální příspěvek činí minimálně 9 000 Kč. V případě dvoupřepážkových pošt Partner, které plánujeme letos otevřít, pak 16 000 Kč. Takový příjem mu může pomoci

udržet jeho podnikání i v menších obcích. Jsou to peníze, se kterými může počítat. Další finanční platbu dostane podle počtu realizovaných transakcí a objemu prodeje doplňkových služeb.

Mluví se hodně o tzv. synergickém efektu. Tedy že obec, pošta a třeba nějaký místní podnikatel si vyjdou společně vstříc, spojí síly, a díky vzájemné spolupráci udrží obslužnost i tam, kde by se samostatně, každý zvlášť, neuživili.

Máte pravdu, kvalita života na venkově je i tématem pravidelného jednání v rámci pracovní slupiny na ministerstvu zemědělství. Pravidelně spolupracujeme i se Svazem měst a obcí ČR, se Sdružením místních samospráv ČR, se Spolkem pro obnovu venkova a se skupinou COOP. Účastníme se různých konferencí na toto téma, jednáme s provozovateli. I to je důležitá součást projektu Pošta Partner. Snaha zachovat obslužnost venkova je totiž celospolečenské téma. Možná si to lidé neuvědomují, ale s odlivem služeb jim klesá hodnota majetku. A dochází k postupnému vylidňování malých obcí. A není to jen o poště, ale i o zmiňovaném obchodě, hospodě, o řadě dalších služeb. Cestu vidím právě ve vzájemné spolupráci.

Těmi, kteří s budoucími provozovateli pošt Partner jednají, a kteří celý projekt vysvětlují, jsou především manažeři obvodů. Máte pro ně nějakou novinku?

Aktuálně upravujeme prezentace, které mají pro tyto účely k dispozici. Budou jiné pro obecní úřady a jiné pro podnikatele. Na duben chystáme speciální školení, takový trénink, kde se naučí řadu praktických dovedností potřebných při vyjednávání o poště Partner. A dostanou také příručky pro případné budoucí provozovatele s názvem Můj první Partner. Obsahovat budou všechny potřebné informace, které jsou třeba ke kvalifikovanému rozhodnutí o případném provozování Partnera, například jaké dostanou vybavení či jaké budou mít povinnosti. A pak řadu praktických tipů, jak si poradit s těmi nejčastějšími poštovními transakcemi. Takový praktický „tahák“.

Určitou informační podporou jsou i webové stránky Pošty Partner.

Zájemci je najdou na adrese www.partnercp. cz. Letos plánujeme jejich úpravu, aby byly atraktivnější a přehlednější. Věřím, že se nám vše podaří stihnout do konce léta. A novinkou je i to, že pro Partnery plánujeme vytvořit „sdílené úložiště“, kde budou mít k dispozici ke stažení potřebné dokumenty. Chceme také zjednodušit administrativu.

To by určitě řada provozovatelů uvítala. Slyšela jsem stížnosti hlavně na rozsáhlé denní uzávěrky.

S tím chceme určitě něco udělat. Co bude možné, zelektronizujeme. A zrevidujeme, zda je opravdu nutné všechny stávající informace reportovat a v jakém intervalu. Jednáme o tom s dalšími odbornými útvary. Ale jsou stále určité sestavy, které pravidelně potřebují třeba kolegové z účtárny. Každopádně uděláme maximum pro to, abychom odstranili zbytečné papírování nejpozději do třetího čtvrtletí.

Co dalšího v projektu letos chystáte?

Stěžejní je pro nás i pilot dvoupřepážkových pošt Partner. Jinak chceme projekt spíše stabilizovat. A zaměřit se na komunikaci jak se stávajícími, tak s novými Partnery a s veřejností. Chceme ukázat, že podobné projekty ve světě běžně a dlouhodobě fungují. A průběžně upravujeme možnosti doplňkové nabídky. Ale spíš podle zájmu našich Partnerů, protože my jsme se stávající nabídkou poštovních služeb spokojení. Chceme také vychytávat případné nedostatky. Pokud lidé mají nějaké podněty, měli by nám je vzkázat přes svou řídící poštu nebo přes e-mailovou schránku partner@cpost.cz.

Zmínila jste pilot dvoupřepážkových pošt Partner. O co jde?

Je to klasická pošta Partner, ale koncipovaná na obsluhu více zákazníků. Podmínkou je, že překryv obou přepážek bude minimálně tři hodiny denně. Tedy, že po tuto dobu budou souběžně otevřené obě přepážky. To musí smluvní partner dodržet. Překryv bude určen na základě poptávky po poštovních službách v dané lokalitě, i po dohodě s obcí, aby to vyhovovalo především místním obyvatelům. A podle smlouvy může až pět dní v měsíci běžet jen jedna přepážka. Třeba kvůli dovoleným nebo potřebnému volnu. Ale jde o pilot, parametry ještě můžeme po jeho vyhodnocení upravovat. Každopádně je koncept určený pro větší obce nebo pro místa s větším počtem transakcí.

Kde plánujete otevřít prvního dvoupřepážkového Partnera?

První bude Lukavec v jižních Čechách. Otevřeme ho počátkem června. A dvoupřepážku budeme mí t i ve Vestci, na žádost obecního úřadu, současného provozovatele pošty Partner. Poptávka po poštovních službách tam totiž strmě roste.

Petra Králová