Navštívili jsme: Poštu Partner v Paršovicích

Navštívili jsme: Poštu Partner v Paršovicích

S poštou Partner dokážeme zachovat rozsah služeb v naší obci,“ říká Lubomír Dostál, starosta Paršovic. Jeho obec byla první v Olomouckém kraji, kde byl projekt s názvem pošta Partner realizován. Paršovice, které mají něco málo přes 400 obyvatel, se nachází v kraji, kterému se říká „Záhoří“. Podle slov starosty nepatří mezi přestárlé obce, mladí od nich neutíkají. Pošta je nedílnou součástí obce od roku 1892 a celá ta léta slouží i pro sousední obce Rakov a Valšovice, tedy celkem asi pro 1000 lidí.

Jak probíhala jednání s Poštou, narazili jste během nich na nějaká úskalí?

Úřadovnu tu máme více než 120 let a naši občané jsou na ni zvyklí. Byl jsem ochotný udělat téměř cokoliv, aby u nás zůstala. Pošta totiž na vesnici patří, je jedním z jejích základních kamenů. Česká pošta mě oslovila během listopadu 2011. Ohlásila se regionální zástupkyně, a jelikož se o tom mezi starosty hojně mluvilo, tušil jsem, o čem se s největší pravděpodobností bude jednat. Začali jsme se bavit, vše jsem si pozorně vyslechl. Nakonec jsem byl i rád, když nám byla nabídnuta možnost provozování partnerské pobočky. Ve vzájemné komunikaci problém nebyl, informací jsem obdržel dostatek. Tehdy jsem si nedokázal představit, co všechno to bude obnášet. Pro mě bylo důležité, že dál zůstanou zachovány poštovní služby skoro v nezměněné podobě, a to včetně těch peněžních.

Byla změna na Partnera složitá?

Všemu samozřejmě předcházelo projednávání na zastupitelstvu obce. Byl jsem rád, že také většina zastupitelů souhlasila se změnou v poskytování poštovních služeb, přesto, že to pro obec znamená další závazky. Samotná „přeměna“ v poštu Partner byla dost hektická. Pošta si odvezla své původní vybavení asi týden před otevřením. Místnost ale dala do původního stavu, vymalovala a opravila linoleum. Změnili jsme navíc i využití místnosti a přestěhovali tam i pracoviště obecního úřadu. Museli jsme místnost dovybavit nábytkem a došlo i na úpravu elektroinstalace. Pošta pak namontovala novou přepážku. Nakonec vše proběhlo hladce, obě strany přeměně věnovaly hodně práce. Otevírali jsme v listopadu 2012 a troufám si říct, že obyvatel se změna provozu skoro nedotkla.

Jak lidé reagovali na otevření pošty Partner?

Někteří chválili změnu vzhledu, líbila se jim nová hezká přepážka. Objevily se ale i negativní reakce, např. na změnu otevírací doby, někteří by si přáli delší odpolední provozní dobu. I to se ale dá upravit, v případě že to bude opravdu problém. Máme za sebou necelé tři měsíce fungování, věřím, že si časem vše „sedne“. Lidé ale jinak opravdu změnu nepocítili, zachovali jsme prodej novin i doplňkového zboží. Obecně jsou rádi, že máme Partnera, protože se tím podařilo zachovat i finanční služby. Z hlediska dopravní dostupnosti je to výhodné zejména pro starší spoluobčany ale jistě i pro ostatní obyvatele.