"Nechceme poštu mezi salámy," říká Miroslav Hlavsa

Miroslav Hlavsa

"Nechceme poštu mezi salámy," říká Miloslav Hlavsa, ředitel družstva Konzum Ústí nad Orlicí (skupiny COOP), které na Orlickoústecku provozuje řadu Pošt Partner. Do budoucna je podle něj důležité zajistit obslužnost venkova a zabránit tak masivnímu stěhování lidí do měst. Pomoci by mohla užší spolupráce obecních úřadů, zástupců COOPu a taky České pošty. Třeba na projektu Pošta Partner.

V okrese Ústí nad Orlicí najdeme celkem dvanáct pošt Partner, všechny provozuje Česká pošta s místním Konzumem. To vypadá na úspěšnou spolupráci…

V tuto chvíli provozujeme s Českou poštou na Orlickoústecku 12 Partnerů a dvě Výdejní místa, ta ale budeme od června převádět také na Partnery typu I. V dohledné době budeme navíc otevírat další dva Partnery – v květnu v Dlouhé Třebové a v červnu v Ostrovu u Lanškrouna. Jinými slovy, v červnu bude v okrese Ústí nad Orlicí celkem 16 Partnerů provozovaných v pobočkách Konzumu. Takže ano, za nás je to v tomto směru úspěšná spolupráce.

Jak se vám s Poštou spolupracuje v té praktické rovině?

Musím říci, že dobře. Teď jsme se například domluvili na tom, že od května zkusíme upravit otevírací dobu našich partnerských provozoven. Projekt Pošta Partner je nějakým způsobem definován, má různé úrovně. My jsme ale poukázali na to, že jako obchodníci můžeme nabídnout trochu jiné a podle našeho názoru lepší podmínky. Protože Partner je rozdělen i podle otevírací doby provozovny, tedy zda je otevřen 15, 20, 25 či 30 hodin týdně. Nicméně mít v našich prodejnách otevřenou plnohodnotnou poštu pět hodin denně v pracovní dny a po zbytek otevírací doby prodejny nikoliv, to není z našeho pohledu úplně ideální. Tak jsme přišli s návrhem, že bychom ty profesionální poštovní a bankovní služby poskytovali v rozsahu tří hodin denně, což je minimum definované zákonem. A po zbytek otevírací doby prodejny bychom zajistili výdej zásilek. Což je nad rámec původních podmínek, protože prodejny máme otevřené až do večera, a často i o víkendu. Jsem rád, že Pošta na tuto nabídku přistoupila. Nové podmínky teď budeme zkoušet v deseti obcích, věřím, že se osvědčí.

Co vás k této změně přivedlo? Byly to třeba ohlasy zákazníků?

Víte, podle našeho názoru se zákazníci dělí na dvě skupiny. Na ty, kteří v obci zůstávají celý týden, což jsou typicky senioři, matky s dětmi nebo třeba nezaměstnaní. Tito lidé potřebují mít dostupné plnohodnotné a profesionální poštovní služby, aby za nimi nemuseli jezdit do města. Nicméně jsou schopni se přizpůsobit otevírací době, není pro ně problém zajít na poštu dopoledne. Druhou skupinu tvoří lidé, kteří na vesnici bydlí, ale pracují ve městech. Což je většinou ta střední či mladší generace. Pro ně v současnosti pošta vzhledem ke své otevírací době prakticky neexistuje. Nicméně jsou to lidé, kteří třeba více nakupují na internetu. Takže výdej zásilek ve večerních hodinách nebo o víkendu by pro ně byl určitě zajímavý. Myslím si, že zpřístupněním pošty i těmto lidem se zvýší konkurenceschopnost České pošty na trhu. Celkově v tom vidím velkou příležitost a shodl jsem se na tom i se svými kolegy, v rámci slupiny COOP. V tom propojení poskytovaných služeb tak, abychom našim zákazníkům společně přinesli potřebný komfort.

Říkáte, že jste se s kolegy shodli na potřebě zvyšování komfortu směrem k zákazníkům. Skupina COOP funguje po celé republice, takže ten potenciál spolupráce je asi velký…

Skupina COOP provozuje asi tři tisíce poboček po republice. Zpracovali jsme nějaké analýzy a našli jsme asi 800 obcí, kde se potkáváme společně s Českou poštou. Potenciál pro širokou spolupráci tu tedy určitě je. A myslím, že je zajímavý pro obě strany. Věřím, že společně bychom mohli být v obsluze obyvatel mnohem úspěšnější. Pokud by se vytvořil dlouhodobě funkční model, pomohlo by to určitě všem zainteresovaným stranám. Pro nás je ale podmínkou podpora ze strany obce. Nechceme se cpát někam, kde o nás není zájem. Ta spolupráce by měla fungovat na úrovni jakéhosi trojúhelníku: obec – Česká pošta – obchodní družstva. Jsem přesvědčen o tom, že jedině tak můžeme poskytovat kvalitní služby na důstojné úrovni. Popravdě si myslím, že ani jedna ze stran nemá na to, aby samostatně zajistila provoz v požadované kvalitě.

Říkáte - měla by… Jaká je realita?

Často chodíme na zastupitelstva obcí a snažíme se o těchto věcech diskutovat. Bavíme so o tom, jak zajistit v obcích dostupnost potřebných služeb. My ty statistiky sledujeme, a je dlouhodobým trendem, že lidé vesnice opouštějí a stěhují se do měst. Jedním z důvodů je to, že v obci nemají potřebné služby. Žádný obchod, poštu, školu ani třeba hospodu, prostě věci, které denně využívají. Naším cílem je samozřejmě lidi ve vesnicích udržet – to je hlavní důvod, proč do projektu Pošta Partner jdeme. Chceme, aby si tyto důvody uvědomila i obec. Tu budoucnost skutečně vidíme pouze ve společné spolupráci. A myslím, že se nám to daří. Řada obcí třeba spolufinancovala rozjezd prodejny Konzumu, kde je zároveň Pošta Partner. Typickým příkladem je Nekoř. Obec investovala milion korun do stavební rekonstrukce naší prodejny, my jsme dali asi 1,2 milionu do vybavení. A samozřejmě tam vznikla i provozovna pošty. My jsme se zároveň smluvně zavázali provozovat obchodní i poštovní služby na dalších deset let. Obec tak má garanci na dalších pár let dopředu. Podobná spolupráce je v Orličkách, v Dlouhé Třebové nebo třeba v Ostrově u Lanškrouna. Takže na váš dotaz mohu říci, že realita je prostě o jednání a hledání řešení. Chtít ale musejí všechny strany, jinak to nejde.

První Poštu Partner jste v rámci své sítě otevřeli před čtyřmi lety, 1. 1. 2012 v Třebovicích. Máte už určité zkušenosti. Co byste případným zájemcům doporučil?

Je pravdou, že k nám jezdí na zkušenou kolegové z republiky. Aby viděli, jak to v reálu funguje. Pořádáme pro ně různé semináře a vždycky zdůrazňujeme, že je důležité, aby služby poskytovali na profesionální úrovni. Jak někdy trochu hanlivě říkám, my nechceme provozovat poštu mezi salámy. Byla by to degradace služeb České pošty a nakonec by to ani provozovnám COOPu nepřineslo nic dobrého. V očích veřejnosti bychom totiž všichni vypadali jako amatéři, kteří znehodnotili službu, která měla určitou důstojnou úroveň. A to by nebylo dobře. Takže byť to stojí nějaké náklady, tak tam, kde to prostory umožňují, budujeme samostatné malé provozovny, abychom vytvořili kulturní prostředí pro poskytování profesionálních poštovních služeb a pro výdej zásilek. Důležité je i vybrat správný personál. Buď přijímáme bývalé pošťáky, nebo se snažíme vytipovat lidi, kteří mají určitý vztah k administrativní činnosti.

Pošty provozované v potravinách jsou poměrně častou praxí i za našimi hranicemi. Zajímali jste se, jak to funguje jinde v Evropě?

V západní Evropě jsou družstva dominantním prodejcem potravin. Nedávno jsme se byli podívat v Dánsku, a místní COOP s dánskou poštou provozují poměrně velký počet franšíz. Stejná situace je třeba ve Velké Británii. Družstva přebírají provozování pošt ve spoustě zemí. A často říkají, že to nedělají kvůli zisku, protože na konci hospodaření jim v podstatě vychází kladná nula. Není to byznys, ale zajištění služby obyvatelstvu. A to říkáme i potenciálním zájemcům, kteří k nám přijdou na zkušenou – aby pak nebyli zklamaní. Pro nás to není o zvyšování tržeb, ale spíš o jejich stabilizaci. Chceme zabránit tomu, aby se vesnice vylidňovali. To je v tomto směru náš hlavní cíl. A poskytováním určitého servisu tomu můžeme zabránit.

    Konzum, obchodní družstvo v Ústí nad Orlicí je součástí skupiny COOP v České republice. Tato skupina sdružuje 47 spotřebních družstev z celé  ČR, provozuje téměř 3 000 prodejen, nabízející hlavně sortiment českých výrobců. V prodejnách je zaměstnáno přes 13 000 zaměstnanců a všechna družstva mají více jak 140 000 členů.